Rikkers luchtpost brievenweger | Gebroeders Rikkers was gevestigd in Amsterdam. Op oude catalogi is terug te vinden dat zij later ook vestigingen in Den Haag, Rotterdam en New York hadden. Het was een handelshuis gericht op levering van lederwaren en kantoorartikelen aan andere ondernemers, ze leverden engros. Op een oude ansicht staat op de etalage van het winkelpand: MONSTERZALEN der N.V. HANDELSVEREENIGING Gebr. RIKKERS-AMSTERDAM lederwaren & kantoorartikelen-engros +RWA+ | achterkant van de weger |
Gebr. Rikkers op fotokaart Oldenbarneveldtstraat 99b in Rotterdam vóór mei 1940 |
de tekst op het raam van Gebr. Rikkers: MONSTERZALEN der N.V. HANDELSVEREENIGING Gebr. RIKKERS- AMSTERDAM lederwaren & kantoorartikelen-engros +RWA+ |
Uit ansichtkaarten-onderzoek op de site zoekplaatjes in oude ansichtkaarten is gebleken dat dit winkelpand in Rotterdam stond op de Van Oldenbarneveldtstraat 99b. Het pand werd in het begin van de tweede wereldoorlog in mei 1940 in de bombardementen verwoest. Het is mij nog niet bekend wanneer de firma Rikkers startte. Wel heb ik in een boek uit het jaar 1892 gevonden dat de firma Gebroeders Rikkers toen al actief was. Het betreffende boek is de catalogus van de Internationale Tentoonstelling voor Boekhandel en Aanverwante Vakken in het Paleis voor Volksvlijt te Amsterdam, Juli-Augustus 1892 georganiseerd door de Vereeniging ter bevordering van de belangen des Boekhandels ter gelegenheid van het 75 jarig bestaan, 1817-1892. Rikkers was toen gevestigd in de Warmoesstraat 152-154 te Amsterdam. Begin jaren zestig zat Rikkers in een groot pand met zeven etages op de Prinsengracht 612-622. Rikkers is toen overgegaan in Rikkers, Blazer & Metz (RBM), dit werd later overgenomen door Bührmann-Tetterode, en dit is later opgegaan in Esveha.
een heel mooi binnenblad in kleur uit de catalogus van de Internationale Tentoonstelling voor Boekhandel en Aanverwante Vakken in het Paleis voor Volksvlijt te Amsterdam, Juli-Augustus 1892 door de Vereeniging ter bevordering van de belangen des Boekhandels georganiseerd ter gelegenheid van het 75 jarig bestaan, 1817-1892 De plaat werd gemaakt door Hobbe Smith, geboren 7 december 1862 in Witmarsum Friesland, Nederland, werkte eerst bij 'n steendrukkerij in Amsterdam, is later kunstschilder geworden, volgde later een opleiding aan de Rijks Academie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam en aan de Tekenacademie van Antwerpen. Overleed in Amsterdam op 1 maart 1942. |
Gebr. Rikkers Amsterdam presenteren zich op pagina 75 van de catalogus van de Internationale Tentoonstelling 1892 met op nummer de zes door Rikkers tentoongestelde producten waarvan enkele met de toevoeging R.W.A. |
De letters R.W.A. staan op verschillende door Rikkers geleverde produkten. Ze staan ook al in genoemde 1892 catalogus. In een advertentie voor 'potlooden' van Rikkers in de krant 'Het Nieuws van de Dag' van 20 december 1911 staat 'elk potlood is voorzien van den naam onzer firma of van ons gedeponeerd handelsmerk R.W.A.'. De R.W.A. afkorting staat bij leien van de Amerikaanse Blue Vein Slate Company uit Amerika, leien uit Duitsland, op de verpakking van Robert krijt, op diverse soorten pennen, bij voorbeeld op de kroontjespennen.
pagina 30 van het 'advertentiën'-deel van de catalogus van de Internationale Tentoonstelling 1892 Gebr. Rikkers Amsterdam R.W.A. presenteren zich als enige importeurs van Blue Vein Slate Company leien, en als uitgevers van Ott's teeken-leien, Plaatsman's lei-telraam en Van Ankum's rekenstaafjes |
pagina 32 van het 'advertentiën'-deel van de catalogus van de Internationale Tentoonstelling 1892 geheel ingenomen door Gebr. Rikkers Amsterdam. Ze hebben het hoofd-depôt van Heintze & Blankertz' pennen en pennenhouders, zijn de agenten van Lyra potlooden van Johann Froescheis, zijn de uitsluitend importeurs van 'Craie Robert' schoolbordkrijt en zijn enige importeur van Lingner & Kraft's buigzame staal-liniaal |
En het gedeponeerde handelsmerk R.W.A. staat ook op de achterkant van de hier afgebeelde Airmail brievenweger. De betekenis van de R.W.A. afkorting heb ik nog niet kunnen vinden. Misschien is het Rikkers Waren Amsterdam of wellicht Rikkers Warmoesstraat Amsterdam? Het Benelux Merkenbureau meldde desgevraagd geen informatie over het vervallen handelsmerk R.W.A. te hebben. Ik hoop dat een bezitter van een oude Rikkers catalogus mij uitsluitsel kan geven.
Het wegerhuis lijkt sterk op dat van de Syro. Het Syro-huis is een eendelig stuk gegoten aluminium. Het Rikkers-huis is opgebouwd uit meerdere plaatdelen, een voor- en achterplaat en een geperst deel met geronde vormen. Ook de opstelling van de stelschroef verschilt. Bij de Syro bovenop en helemaal door het wegerhuis, bij de Rikkers naast het huis in de daarvoor iets grotere basisplaat. Deze Airmail brievenweger heeft een zeer beperkt weegbereik van 25 gram. Het huis en het plateau zijn van aluminium. De schroeven en voetjes zijn van messing. De grondplaat is magnetisch staal met een zwarte matte toplaag als coating. Bij zorgvuldige inspectie van die onderkant ontdekte ik onder de zwarte coating een ingestanste naam: "ENERGIE" ST. OEDENRODE HOLLAND. Is dit de naam van het bedrijf waar deze wegers werden geproduceerd voor de firma Rikkers? Of was deze weger een relatiegeschenk van "ENERGIE"?
Er bestaat ook nog de meer gewone Rikkers brievenweger met een weegbereik van 100 gram, de Rikkers RWA 100.
het eerste Nederlandse luchtpostetiket uit 1926 |
luchtpostetiket Royal Mail Engeland | luchtpostetiket Israël | luchtpostetiket Hong Kong |
Het eerste vervoer van post door de lucht in Nederland gebeurde op het traject Londen-Amsterdam op 17 mei 1920. Bij de eerste vluchten naar Nederlands Indië moest er bovenop het normale posttarief een luchtrecht worden betaald van NLG 2,50 voor een briefkaart en voor overige stukken NLG 10,00 per 20 gram. Vrij snel daarna in 1928 werd het luchtrecht fors verlaagd naar 40 cent per briefkaart en voor overige stukken naar 75 cent per 20 gram. Later werd een goedkoop tarief tot 5 gram ingevoerd. De introductie van speciaal lichtgewicht luchtpostpapier met een gewicht van 30 gram of minder per vierkante meter hielp om de kosten voor de verzender te verlagen. Ook kwamen er luchtpostbladen die zo gevouwen en geplakt konden worden dat er geen aparte envelop meer nodig was, dit hielp om het briefgewicht voor de luchtpost laag te houden. Er heeft een tarief voor stukken van 5 t/m 10 gram bestaan voor luchtpost tussen Nederland en Indië.
luchtpostetiket van het Amerikaanse postbedrijf USPS |
blocnote luchtpostpapier Skymaster Blue | uitkomst weging met papierweger van een proefstuk luchtpostpapier: 25 gram per vierkante meter [g/m²] | verpakking luchtpostpapier en luchtpostenveloppen van het merk: Wings |
Het luchtrecht naar vele overzee gelegen landen is opgesplitst in de categorie Brieven en (prent)briefkaarten en de categorie Overige stukken (drukwerk, akten, monsters etc.). In de vroege perioden gold het luchtrecht voor Brieven per 5 gram. De overige stukken 0-20 20-50 en per 50 gram meer. Later werd het luchtrecht voor prentkaarten en overige stukken per 10 gram bepaald. Dit laatste luchtrecht gold ook voor couranten en tijdschriften. Per 12 juni 1937 werd het extra luchtrecht voor luchtpost afgeschaft. In Nederland moest de verzender de envelop links boven het adres duidelijk en onderstreept (bij voorkeur met een gekleurde lijn) voorzien van de tekst: PER LUCHTPOST. Daarnaast de plaats van bestemming ook nog op duidelijke wijze omhalen (bij voorkeur door middel van een raam van gekleurde lijnen). Later in 1926 werden de luchtpostetiketten ingevoerd, eerst in het geel met zwarte tekst. In 1927 werd deze etiketten verplicht. In 1929 werd internationaal afgesproken dat de luchtpostetiketten blauw moesten zijn. Omdat de voertaal bij deze Wereldpostvereniging (UPU = Universal Postal Union - Union Postale Universelle) Frans was, moet er ook altijd 'Par Avion' op staan.
Airmail = luchtpost |
de voorkant | de merknaam RIKKERS, aanduiding weegbereik 25 en het gedeponeerde handelsmerk R.W.A. |
maatstrepen per gram |
uitgevouwen maatschaal |
het weegbereik is 25 gram |
Rikkers staat achterop |
stelschroef door grondplaat |
messing stelschroef |
de onderkant met messing schroefjes en twee vaste en één instelbaar steunpunt |
detail van onderkant met de tekst: "ENERGIE" ST. OEDENRODE HOLLAND |
« verzameling deel 13 « | © copyright André Sol | versie: december 24, 2010 |