BIZERBA
brievenweger

maker: Bizerba Waagen- und Machinenfabriken, Balingen, Duitsland
bruine lijn
brievenweger, maker Bizerba
Bizerba brievenweger
 

Deze negen! kilo zware brievenweger was niet voor huishoudelijk gebruik maar was bestemd voor gebruik op Duitse postkantoren en op postkamers van grote Duitse bedrijven. De weger heeft een lange geschiedenis en is al terug te vinden in catalogi van 1936 en werd volgens Rübenthal al op 20 februari 1933 voorlopig geaccepteerd voor ijking.
Op pp. 2808-2810 in Meten & Wegen, van juni 2002 no.118 beschrijft R.J. Kok in een artikel met de titel Een oude brievenweger in moderne uitvoering deze Bizerba brievenweger en een Engelse voorganger uit 1840.
De weger weegt in zeven gewichtsklassen zoals de Duitse post doet en heeft zeven aparte metalen contragewichten, de rollen. Per gewichtsklasse wordt er een rol opgepakt door de wegerarm, bij overschrijden van de gewichtsgrens komt het volgende contragewicht erbij. De weger komt boven de 2000 gram op een aanslag. De foto's verduidelijken dit. De weegbeweging wordt gedempt door een demper gevuld met siliconenolie. De weger heeft een kenmerkend geluid van metalen tikken met veranderende toon: de rollen laten zich horen bij oppakken en neerleggen. Deze brievenweger
 

achterzijde weger
achterkant van de Bizerba weger
 

heeft een libel voor het waterpas stellen met drie stelvoeten. Om lekkage van demperolie tijdens transport te verhinderen heeft de demper een afsluitende moer die dan verplaatst en aangedraaid moet worden. De demper met moer zit vlak achter een wegdraaibaar luikje aan de zijkant van de weger. Het weegplateau zit met twee schroeven vast op een fors uitgevoerd aluminium gietdeel. In de holte van dit gietdeel zitten de loden deeltjes waarmee de fijnafstelling van de weger is gedaan. De weger heeft op de basisplaat een loodstrook. Hierin werden de keurmerken aangebracht. Dit exemplaar draagt een 1985 keurmerk. Later werd de goedkeuring aangegeven met ronde stickers op het wegerhuis. De brievenweger werd verzegeld met een kabeltje geborgd met zegellood door de koppen van de twee schroeven aan de waterpaszijde van de weger, ze zijn hier niet zichtbaar op de foto's. Het is met dit wegerhuisontwerp omslachtig en onhandig bij posttariefwijzigingen een andere tabel te plaatsen. De verzegeling moet worden verbroken om de tabellen los te halen van de glasplaten. De draaipunten zijn fors uitgevoerde meskantlageringen. De weger heeft op begin en eind van de beweging van rollenarm een rubberen aanslag. De merknaam Bizerba komt van de oprichter van de fabriek Andreas Bizer uit Balingen. Onderstaand nog wat beelden van deze brievenweger.

zonder en met last
animatie: [beweeg aanwijzer over de foto]
onbelaste weger en met meer dan 1000 gram belast
 
met en zonder last
animatie:
[beweeg aanwijzer over de foto]
met en zonder last van 250 tot 500 gram
 
detail 1
wegerhuis gedemonteerd, mechanisme in rust
 
 
detail 2
de zeven contragewichtsrollen
 
 
detail 3
tot boven 2000 gram belast, de weegarm drukt op
de rubberen eindstop
 
detail 4
twee stelvoeten aan de zijkant met libel
 
 
detail 5
de derde stelvoet zit aan de zijkant bij de oliedemper
 
 
detail 6
de oliedemper met de afdichtmoer
rustend bovenop een klemveertje
 
detail 7
het gewicht van het poststuk ligt
tussen de aangewezen waarden
 
detail 8
een stevig uitgevoerde meskantlagering
 
 
detail 9
boven- en onderaan een rubber eindstop
 
 
detail 11
de functie
 
detail 12
de firmanaam
 
detail 13
ijkkantoor- en jaar-merk in het lood naast de libel
 
detail 14
demper zijkant van de brievenweger
 
 
detail 15
het afdekplaatje met instructies om de oliedemper
bij transport af te sluiten
 
detail 16
het afdekplaatje is helemaal verwijderd
oliedemperstang met moer en klemveer
zijn dan bereikbaar
detail 17
fabrieksplaatje met in het lood het ijkkantoormerk
wegerbouwjaar en -maand: 1982 augustus
 
detail 18
loden deeltjes van de fijnafstelling
 
 
detail 19
de zeven contragewichtsrollen
 
 
detail 10
de posttarieven staan in Pfennig, dat is de onderverdeling van de Duitse
munteenheid Mark. het buitenland, de DDR met Berlijn Oost en het
Bondsgebied, het binnenland met West Berlijn en 4 of 6 postsoorten
voor de zeven gewichtsklassen. de standaardtarieven staan vetomrand.
deze tarieven waren geldig van 1 juli 1982 tot 1 april 1989.
 
detail 20
op de andere kant staan de posttarieven voor binnen- en buitenland
van brieven met verschillende afmetingen en kleine pakjes
de witte vlakjes zijn stickers met recentere wijzigingen
niet toegestane gewichten per categorie zijn de donkere gebieden
 
 
bruine lijn
« verzameling deel 17 «© copyright André Solversie: september 15, 2016