Bizerba brievenweger | Deze negen! kilo zware brievenweger was niet voor huishoudelijk gebruik maar was bestemd voor gebruik op Duitse postkantoren en op postkamers van grote Duitse bedrijven. De weger heeft een lange geschiedenis en is al terug te vinden in catalogi van 1936 en werd volgens Rübenthal al op 20 februari 1933 voorlopig geaccepteerd voor ijking. | achterkant van de Bizerba weger |
heeft een libel voor het waterpas stellen met drie stelvoeten. Om lekkage van demperolie tijdens transport te verhinderen heeft de demper een afsluitende moer die dan verplaatst en aangedraaid moet worden. De demper met moer zit vlak achter een wegdraaibaar luikje aan de zijkant van de weger. Het weegplateau zit met twee schroeven vast op een fors uitgevoerd aluminium gietdeel. In de holte van dit gietdeel zitten de loden deeltjes waarmee de fijnafstelling van de weger is gedaan. De weger heeft op de basisplaat een loodstrook. Hierin werden de keurmerken aangebracht. Dit exemplaar draagt een 1985 keurmerk. Later werd de goedkeuring aangegeven met ronde stickers op het wegerhuis. De brievenweger werd verzegeld met een kabeltje geborgd met zegellood door de koppen van de twee schroeven aan de waterpaszijde van de weger, ze zijn hier niet zichtbaar op de foto's. Het is met dit wegerhuisontwerp omslachtig en onhandig bij posttariefwijzigingen een andere tabel te plaatsen. De verzegeling moet worden verbroken om de tabellen los te halen van de glasplaten. De draaipunten zijn fors uitgevoerde meskantlageringen. De weger heeft op begin en eind van de beweging van rollenarm een rubberen aanslag. De merknaam Bizerba komt van de oprichter van de fabriek Andreas Bizer uit Balingen. Onderstaand nog wat beelden van deze brievenweger.
animatie: [beweeg aanwijzer over de foto] onbelaste weger en met meer dan 1000 gram belast |
animatie: [beweeg aanwijzer over de foto] met en zonder last van 250 tot 500 gram |
wegerhuis gedemonteerd, mechanisme in rust |
de zeven contragewichtsrollen |
tot boven 2000 gram belast, de weegarm drukt op de rubberen eindstop |
twee stelvoeten aan de zijkant met libel |
de derde stelvoet zit aan de zijkant bij de oliedemper |
de oliedemper met de afdichtmoer rustend bovenop een klemveertje |
het gewicht van het poststuk ligt tussen de aangewezen waarden |
een stevig uitgevoerde meskantlagering |
boven- en onderaan een rubber eindstop |
de functie |
de firmanaam |
ijkkantoor- en jaar-merk in het lood naast de libel |
demper zijkant van de brievenweger |
het afdekplaatje met instructies om de oliedemper bij transport af te sluiten |
het afdekplaatje is helemaal verwijderd oliedemperstang met moer en klemveer zijn dan bereikbaar |
fabrieksplaatje met in het lood het ijkkantoormerk wegerbouwjaar en -maand: 1982 augustus |
loden deeltjes van de fijnafstelling |
de zeven contragewichtsrollen |
de posttarieven staan in Pfennig, dat is de onderverdeling van de Duitse munteenheid Mark. het buitenland, de DDR met Berlijn Oost en het Bondsgebied, het binnenland met West Berlijn en 4 of 6 postsoorten voor de zeven gewichtsklassen. de standaardtarieven staan vetomrand. deze tarieven waren geldig van 1 juli 1982 tot 1 april 1989. |
op de andere kant staan de posttarieven voor binnen- en buitenland van brieven met verschillende afmetingen en kleine pakjes de witte vlakjes zijn stickers met recentere wijzigingen niet toegestane gewichten per categorie zijn de donkere gebieden |
« verzameling deel 17 « | © copyright André Sol | versie: september 15, 2016 |