brievenweger met afbeeldingen
ontleend aan
Henry Mosler (1841-1920)

maker: onbekend, Frankrijk
bruine lijn
brievenweger, maker onbekend, Frankrijk
brievenweger, Frankrijk
 

Deze zeldzame brievenweger komt uit Frankrijk. De houten voet heeft rondom een sierrand en een versierd vlak er bovenop. Beide zijn van gemaakt van verzilverd messing. De verzilverde wijzerplaat en het verzilverde weegplateau hebben een afbeelding in het metaal. De afbeelding op het plateau heeft op de rand de titel LE MATIN DE LA NOCE. (Vertaald: de ochtend van de bruiloft / the morning of the wedding / The wedding morning / Am_Hochzeitsmorgen_(Brautschmückung)). De bruid wordt feestelijk aangekleed en de bruidegom komt net binnen. Het blijkt een gravure naar een schilderij van de Amerikaan Henry Mosler te zijn. Dat schilderij werd in 1883 op de Salon in Parijs getoond. De voorstelling op de wijzerplaat is een deel van een ander eerder werk van Henry Mosler uit 1882, namelijk Les Accordailles (letterlijk: de verloving, elders genoemd als The dispute about the dowry / The discussion of the marriage contract). Van het oorspronkelijke schilderij vond ik op het internet alleen een oude foto, een plaatje van een ervan gemaakte litho en elders op een verzilverde doos nog de afbeelding gemaakt door B. Wicker, graveur, zie onder.
Henry Mosler werd geboren op 6 juni 1841 in Tropplowitz, Silezië nu Polen bij de Tsjechische grens. Hij emigreerde met zijn ouders naar de U.S.A. Hij overleed 21 April 1920. Hij studeerde en werkte in Europa, o.a. in Duitsland en werkte langdurig in Frankrijk. Hij schetste en schilderde het leven in Bretagne.
De afbeeldingen op mijn brievenweger hebben geen makersnaam. De maatschaal van de weger gaat tot 60 gram en heeft per vijf gram een maatstreep en de waarde in cijfers. Een aanduiding voor de maateenheid ontbreekt, er staat geen Gr. of Grammes. De aanwijzer is wat simpel en lijkt niet origineel. De onderdelen van het mechanisme zijn vernikkeld.
Onderstaand nog wat beelden van deze brievenweger.
 

achterzijde weger
achterkant van de brievenweger
 
weger van links
de weger van links gezien
 
 
de weger schuin van boven gezien
de weger schuin van boven
 
 
gezien van rechts
de weger van rechts gezien
 
 

detail 1
strijklicht laat de details beter zien
 
detail 2
de afbeelding op het briefplateau is getiteld: LE MATIN DE LA NOCE
vertaald: De Ochtend van de Bruiloft.
naar een schilderij van Henry Mosler uit 1883
 
detail 3
de bruidegom komt binnen
 
detail 4
fragment van de wijzerplaatafbeelding
 
 
 
detail 5
de afbeelding op de wijzerplaat is ontleend aan een schilderij uit 1882 van
Henry Mosler met de titel: LES ACCORDAILLES, vertaald de verloving,
ook genoemd: The dispute about the dowry / het dispuut over de bruidsschat
 
detail 6
fragment van de wijzerplaatafbeelding
 
 
 
detail 7
het versierde verzilverde topvlak van de wegervoet
 
detail 8
de voet heeft een mooie verzilverde rand
 
detail 9
de wegervoet met de verzilverde delen, de onderste
framedelen zijn iets sierlijker gevormd dan de
frames van andere Franse wegers met afbeeldingen
detail 7
het schilderij LE MATIN DE LA NOCE van Henry Mosler gemaakt in 1883
 
detail 8

 De afbeelding op het plateau van de brievenweger is gelijk aan een groot deel
van het schilderij LE MATIN DE LA NOCE uit 1883 van Henry Mosler
 
detail 7
het schilderij LES ACCORDAILLES uit 1882 van Henry Mosler werd ook door
graveur B. Wicker omgezet, hier op een verzilverde metalen sierdoos
 
detail 8
De afbeelding op de wijzerplaat van de brievenweger is gelijk
aan een groot deel van het schilderij LES ACCORDAILLES
van Henry Mosler uit 1882
 
bruine lijn
« verzameling deel 17 «© copyright André Solversie: september 15, 2016