de OWA hefgewichten brievenweger - Otto Bielig Hubgewichtswaage | Deze forse brievenweger is gemaakt door de Oschatzter Waagenfabrik Otto Bielig, uit Oschatz, in Duitsland. Die Waagenfabrik werd in 1922 opgericht. Deze weger was bedoeld voor gebruik in grotere bedrijven en op postkantoren. Het is een hefgewichtsbrievenweger waarbij een arm van het mechaniek bij een zwaardere last op het briefplateau steeds meer contragewichten oppakt tot er een evenwicht wordt gevonden. De weger heeft zeven gewichtsgrenzen die het kan overschrijden, namelijk 20, 50, 100, 250, 500, 1000, en 2000 gram. Bij een last boven de 2000 gram komt de arm tegen een aanslag. De wijzer gaat bij een over- of ondergewicht van enkele tienden van een gram naar de dichtsbijzijnde hogere of lagere gewichtszone. Om langdurig oscilleren van het wegermechanisme tegen te gaan is er een oliedemper op de bewegende wegerarm toegepast. Deze OWA brievenweger kan op de twee lange zijden afgelezen worden. De posttarieven staan er overzichtelijk. Bij tariefsaanpassingen dient men op beide zijden van de weger een nieuwe tariefkaart aan te brengen. Dit brievenwegermodel is vooral bekend van Bizerba. Wat de relatie is tussen Bizerba en de Oschatzer Waagenfabrik Otto Bielig weet ik niet. De afmetingen: basisplaat 33 x 18 cm, wegerhuis 28,5 x 16,5 x 22 cm hoog, briefplateau 11 x 11 cm op 28,5 cm hoogte. Deze brievenweger is loodzwaar namelijk 10,3 kilogram! De weger staat op drie stelpoten en een libel helpt om de weger waterpas te stellen. | de andere kant van de brievenweger |
In Duitsland werd de eerste brievenweger van dit type begin februari 1933 ter ijking toegelaten. Mijn OWA exemplaar dateert van december 1941. In 1946 werd de Oschatzer Waagenfabrik Otto Bielig door de Oostduitse staat onteigend.
Het idee om met meerdere gewichtsrollen een toenemend contragewicht te bewerkstelligen werd in Engeland al toegepast in een brievenweger op 12 augustus 1840 door Robert Willis en gepatenteerd in Het Engelse patent no.8384. Rein Kok schreef in Meten & Wegen No.118 juni 2002, pp.2808-2810 over de Bizerba Hubgewichtswaage een artikel getiteld: Een oude brievenweger in moderne uitvoering.
Onderstaand nog wat beelden van deze forse brievenweger.
de brievenweger zonder het wegerhuis, zonder de tariefplaten en zonder de oliedemper |
de zeven rollen van bovenaf gezien |
de zeven postgewichtsklassen in het oude lettertype |
de zijkant met ijk-loodvlak, waterpas en merkplaatje |
het loodvlak met ingeslagen banderol-ijkmerk |
de libel geeft waterpas aan |
op deze zijkant zijn twee stelpoten aanwezig |
de merkplaat van Otto Bielig uit december 1941 |
de stelpoten hebben een contramoer voor de borging |
de loodverzegeling met ijkkantoormerk |
de verzegeling zit zo op beide kanten |
de verzegeling op de andere wegerkant |
beker met kogeltjes van de fijnafstelling |
de beker op de juiste plaats |
de kogeltjes liggen in de beker |
« verzameling deel 22 « | © copyright André Sol | versie: november 30, 2021 |